lördag 21 mars 2009

Ute i skolorna och informerar!

Hela veckan har jag befunnit mig på olika skolor och haft hand om klassrumspresentationer och infodesk om vad facket håller på med. Fackets roll på arbetsmarknaden, ens rättigheter och skyldigheter när man kommer ut och jobbar, antingen som sommarjobbare eller efter det att man tagit studenten.
Det har varit riktigt kul i veckan! Det är skönt för i måndags så skulle jag och tjejen som åker med mig ha våran första klassrumspresentation ihop. Vi hade bara träffats 2 ggr tidigare, så lite nervös var man oxå. Det hjälpte ju inte till att man inte har hållt info på ett tag heller.
Men det löste sig helt kanon. Vi kompletterade varandra jättebra i klassrumspresentationer och även vid infodesken. Det är kul när det funkar!

Mottagandet på skolorna har varit blandat, men jag måste bara säga något om dagen!
Shit, vilken skola!!! Vi kom till Lichron i Skövde i morse, och blev välkomnade med öppna armar! Vi fick kaffe, t-skirt, nyckelring, käk och allt! Och ett fruktansvärt bra bemötande. Lärarna var helt kanon! Skojfriska, jättetrevliga! Och allt de gjorde avspeglade eleverna! De hade ingen skadegörelse, inget klotter och de betedde sig riktigt bra!
Det är de värda på Lichron i Skövde! En riktigt bra skola som jag varmt kan rekommendera!

Det är lite konstigt egentligen... När jag ska lira gura framför några stycken, har jag scenskräck. Men att stå och prata om t ex fackets historia, rätter och skyldigheter på arbetsmarknaden inför 40-50 pers är inget!
Undrar om det är för att det blir lite personligare när man spelar och sjunger? Men det kanske är bra träning ändå, inför kommande spelning på akuten och ambulansens fest i slutet av maj.

Vad har jag gjort annars i veckan? Krupit i en stenkolsgruvaBillingen, det var spännande! Jag tror rasrisken var ganska stor, eftersom det räckte med att man kom åt taket i gruvan med foten när man ålade omkring därinne för att det skulle lossa stenar! Vi tog det väldigt lugnt kan jag meddela. Det var ett par ställen som var ganska tighta, man kunde knappt kolla framåt, eftersom det var så trångt, du fick ha huvudet på sidan och sedan trycka dig igenom de trånga passagerna med fötterna. Det var spännande! Kanske lite för spännande. Det var en riktigt cool gruva i alla fall. Kolla på bilderna neranför detta inlägg så förstår ni vad jag menar! Det bör tilläggas att de korten är tagna där det är som mest med plats.

I veckan har det blivit en del hojåka oxå! MYCKET trevligt! I år har jag kört ca 35 mil redan. Premiärturen var 3 januari, men då var det djävligt kallt oxå.

Nu har jag precis varit inne och läst på våran kampanjsida och skrivit lite inlägg på forumet som vi har när vi är ute och informerar på skolorna med LO. Det är bra med ett forum!
Vi fick nämligen frågan idag, vilken ersättning har man rätt till om man tar studenten och går ut i arbetslöshet? Rätt svar: Ingen! Helt sjukt! Mycket har vår blåa regering försämrat i ersättningarna! Ibland funderar man på vad de tänker med! Hur har de tänkt att en ungdom som går ur skolan ska kunna klara sig på luft? Man kan inte få ersättning från A-kassan om man inte är 20 år, och har varit medlem i a-kassan i 1 år. Som det var förut, kunde man få bidrag från Alfakassan om man gick ur skolan och kom direkt i arbetslöshet.
Det finns vissa praktiktjänster som unga kan ha rätt till där man får ut kanske 1-2000:- mån. Men dessa platser är begränsade.
Vi får väl hoppas att det går väl för de som kommer gå ur i sommar! Jag önskar er all lycka!

Nej, nu börjar klockan bli mycket... Dax att ta ett allvarligt snack med kudden!

Tills nästa gång!
Kraaam Alfred

Inga kommentarer: