tisdag 31 mars 2009

Ridning, och då menar jag inte Motorcykel!

Jösses! Vad ska man säga?

Det var skithäftig! Jag och T var ute i dag efter jobbet och red ca 6 km. Lite svårt när det typ är första gången jag gjorde det. De 2 ggr jag ridit tidigare räknas knappt, då en av gångerna höll jag på att flyga av en ridskolehäst, och andra gången var det en islandsponny. (läs en tvärhand hög!) Idag var det verkligen en häst.

Det var inget konstigt att gå direkt. Jag kände att jag och Big Mac förstod varandra rätt så bra. Men han kände att han ville iväg lite emellanåt. Tur att det gick få stopp på honom. Men rent energimässigt var det väldigt fina hästar! Han jag red på var väldigt snäll och lugn, även om han tävlat som travhäst förut. Men det var en väsentlig skillnad på honom när man red honom eller när man t ex ryktade honom. Det märktes att han är van och bli riden ganska hårt. Han ville verkligen iväg, och blev snudd på lite irriterad när jag inte vågade trava mer än typ 20 m. Jösses, vad det guppar i trav! ;)

Sedan fick jag prova att rida i västernsadel utan betsel, men med någon form av grimma som typ verkade på samma sätt. Det är en väsentlig skillnad på häst och häst kan jag säga!
Idag lärde jag mig oxå att skillnaden mellan en häst och en ponny är mankhöjden. Är de under 148 cm i mankhöjd klassas de som ponny.
Bara att lägga på det till mitt andra allmänvetande. :)

Nu ska jag en sväng till garaget, sedan ska jag förmodligen åka förbi lyxrestaurangen: "Gyllene Måsen" för en drive-threw, så jag får något i magen innan jag går och lägger mig. Jordnötsringarna börjar bli tråkiga nu, tur att jag fick lite Müsli av T innan jag åkte från stallet.
fast i och för sig, den enda mjölkprodukten jag har gick ut den 29/1 -09.
Kanske dax att sanera kylen snart! :D

Undrar hur morgondagen blir? Vi ska till Lagmansgymnasiet i Vara. Det blir nog trevlig, men sedan har det viskat en fågel i örat angående en gigantisk katastrofövning i morgon. SÄPO, regeringen och allt sånt där ska vara inblandat tydligen. Vi får väl se om man blir inkallad till jobbet eller inte.

Idag har vi befunnit oss på Lagmansgymnasiet i Lidköping, det var trevligt. Fick en obokad klassrumspresentation med SH 3:or. Det var kul, men dock lite kort om tid, bara 30 min. Men vi hann gå igenom fackets historia, kollektivavtalet, m.m. Sedan blev det diskussion i klassrummet om Vanjas (sunk) misstag. Jag vet fan inte vad jag ska tro om det men... Vi får väl se vad utredningen visar innan man tar någon rejäl ställning. Men rent spontant tycker jag inte att man ska sitta med i flera styrelser än vad man kan hantera!

Nej, nu är det dax att jag drar.
Ha det fint tills i morgon!

Kraaam Alfred

3 kommentarer:

Evelina sa...

LAGMANSGYMNASIET LIGGER INTE I LIDKÖPING DE LIGGER I VARA. FINNS BARA DE LA GADIE- GYMNASIET I LIDKÖPING. // EN SANN LIDKÖPINGSBO VID NAMN EVELINA

Tanja sa...

HAHAHA, åhhh, vad jag har skrattat åt ditt inlägg :D Tack för idag med ridturen o igår på MC turen ;) ROOOOLIGT som måste göras om. KRAMS

Fear of the Monkey sa...

Ja, men visst Evelina! Helt rätt, jag har helt fel! Det ska självklart vara Lagmansgymnasiet i Vara och De La Gardiegymnasiet i Lidköping.
Ber om ursäkt för detta!
Kram Alfred