fredag 5 september 2008

Ja, det får bli en kortis nu när jag äntligen kommit hem!

Vilket världskrig det var på jobbet idag!
Det var lugnt när vi kom men sedan small det till som fan!

Jag fick vara på ortopeden idag... Det kom 13 pat på en timma undertiden som våran jour var på operation! Det suger! Fy fan, det släpar efter hela kvällen! Som tur vad kom en bra jour på kvällen som var riktigt snabb!

Men hur märker man då att man har varit på akuten för länge? Jag har bara varit där i 6,5 år. Men ikväll (bortsett ansvarig SSK) var jag den mest erfarna på hela akuten! Det har varit lite personalomsättning om man säger så!
Jag fick idag hjälpa till med en LP (lumbalpunktion) på en 3 månaders baby! Det var speciellt! Jag har inte varit med om det på 6,5 år förut, så jag förstod att ingen annan hade varit det heller.. Det är ett djävla meck med att få allt provrör på rätt ställe med rätt remiss, och bara för att ställa till det lite skulle vi ta ett prov som var skitovanligt! CMV DNA. Fråga mig inte vad det är för prov! Jag har ingen aning. Men vad jag förstod kunde man ta det antingen i Likvor, blod eller serum. Men sedan var det ju: Celler, protein, glucos, pigmentscreening och laktat... Men det går mest på rutin nu... AAAA, jag glömde ju anaerob och aerob odling oxå...
Men sedan var det inget mer!
Det tog en timma att få ordning på allt inklusive provet! På den timman hade mina syrror och en till kollega som går bredvid fått gå själva på ortoped och öron. Det hade samlat på sig lite kan jag säga...

Ja, ibland undrar man vart Akuten är påväg.. Man ska fixa allt! ALLT!!! Sedan finns det alldeles för snälla ssk, som inte vågar hänvisa patienterna till rätt vårdnivå, pga väntetid! Det är fruktansvärt frustrerande! När t ex en enkel sårskada kommer kl 15:50 som är solklar vårdcentrals eller jourcentralspatient, så säger de inte att de får vänta, utan plockar in dom i vårat system. Det värsta är att trots att jag vet att det är fel vårdnivå, så kan jag inte göra ett skit åt det. Jag kan ifrågasätta deras beslut, men det blir bara massa tjabbel! Det hinner man knappt med!

Idag fick jag inte ens fika på jobbet. Började kl 15 och kom hem strax efter 00. Var tvungen att stanna på Statoil och få mig ett par sletna i deg! Det behövdes!

Fick mess av en kompis idag som jag inte hört av... Det var skönt. Jag tror jag ska ringa honom i morgon förmodligen. Men det får vi se då... I morgon är en annan dag..

Nästa vecka på Tisdag så är det gruvsystrarna, det ska bli kul! Men shit, nu kom jag på att jag jobbar 17-01! Fan oxå! Jag skulle vilja hängt med på det!
På onsdag åker jag klockan 10:47 till Stockholm för att ta bussen till Runö! Det ska bli skönt, komma iväg och träffa gamla polare igen! Det är uppstartsdagar för Skoltuneén. Några introduktionsdagar... Det ska bli kul. Sedan efter helgen, får vi se om vi fått ett fast schema på akuten... Det är krig om vårat avtal som fan!
Men det vet inte uskorna på jobbet om än... det är fan inte mitt jobb och säga det till dom ...
Det trodde chefen!
Idiot!!!

Nu får vi knappt vara sjukskrivna heller. Om man är sjukskriven mer än 3 månader så har arbetsgivaren rätt att kicka dig! GUD! Fan för Borgerligt styre! Snart är man livegen!
Nej, vet du vad! Rösta rätt, rösta RÖTT!

Nej, nu ska jag väl dra en runk och gå och lägga mig!!

Ha det bra tills nästa gång!

Inga kommentarer: