torsdag 11 februari 2010

Att bli av med sin identitet!

Ja, vad ska man säga egentligen, om alla dumheter som arbetsgivaren håller på med?!

Jag har jobbat på akuten i snart 8 år... Jag har levt akuten, jag har gråtit på akuten, jag har älskat på akuten, jag har varit likgiltig på akuten, jag har varit arg på akuten, jag har varit upprymd, jag har varit empatisk, jag har varit stressad, jag har varit lugn, jag har varit allt som behövs för att klara av att jobba där.
Nu ska jag sluta... 3 arbetspass kvar... I morgon kväll, lördag dag och söndag kväll.

I går var det avtackning av de som skulle sluta... Vi är ett gäng uskor som får gå till den sk. Resurspoolen. Usch, vad jobbigt det var... Jag tjöt som en stucken gris... Det gick inte att sluta! Strax innan avtackningen hade jag varit borta hos min nuvarande chef och pratat med henne. Hon placerar mig på ortopedavdelning 83-84 fram tills 31/8... (...) Usch, vad jag blev ledsen... Jag har innan jag började på akuten jobbat på avdelning och det är inte mitt gebit! Det fanns ju en anledning till att jag sökte till akuten menar jag.
Ortopedavdelning... Sug på det ordet ett tag... AVDELNING!!! allmän pottkusk, lite såromläggningar på sin höjd. Jag hoppas att det har ändrat sig från när jag var på avd tidigare. Då satt man i en helt meningslös rapport i typ 1 h på morgonen. Fick typ reda på vad dom använde för tandborste som barn och vilken skostorlek de hade när de var 13 osv. Nej, men allvarligt skämtat... På akuten får man reda på det som är relevant för att kunna göra ett bra jobb. En pat tar inte allt för lång tid att rapportera om det inte har varit något speciellt...

Men nu när jag har börjat acceptera att jag ska sluta så känns det lite bättre än igår i alla fall. Hade en trevlig kväll igår. Började att skuva med H:s bil, skulle fixa bakbromsarna och handbromsen. A från Tighbridge var inne och kikade på, och därefter åkte vi hem till mig och kollade på film. Det blev filmen Tournament. Helt ok faktiskt! Meningslös action, men rätt så rolig!

Idag när jag vaknade, ringde jag till min kommande chef, men hon svarade inte så jag passade på att åka hem till morsan och G för att ta en fika... Mumma med blåbärspaj och kalla varma mackor!

När jag kom till Skövde fick jag tag i chefen! Herregud, vilken chef! Då menar jag inte på ett negativt sätt utan positivt! Shit, vilket samtal vi hade! Hon var så enormt positiv att jag skulle kunna krama henne över telefonen, trots att jag aldrig sett människan förut! Men jag är alltid tyvärr på vakt vad det gäller chefer. Ett intryck man får av någon på telefonen kan mycket väl ändra sig snabbt när man ses. Men generellt är jag väldig välkommen till avd 84, som är den akuta sidan i alla fall, och de ser jättemycket fram emot att jag kommer.

Jag försöker att se positivt på allt! Jag försöker verkligen! Men igår var det för djälvigt! Jag var till och med bitter! Herr Gas sa en klok sak så att man tänka sig in i min situation: "Alltså det är ju som om dom tar bort din identitet! Alltså, någon frågar dig vad du heter och vad du jobbar med, så svarar ju du Alfred, jobbar på akuten. Men nu kommer det inte bli så längre. Det är precis som om jag inte skulle få hålla på med musik längre, som jobbar som dj och producent! Alltså blir man av med en del av sin identitet!"
Det ligger lite i det!

Det som är svårast att förstå, är att de inte kommer att spara några pengar på det här! Tvärt om, det kommer att bli mycket dyrare för arbetsgivaren! De sa upp allas arbetstidsmodeller (naturligvis utom läkare och chefer) för att spara pengar, men detta tillsammans med personalminskning kommer att leda till att så fort det är någon sjuk, måste man ta in någon på övertid. Eftersom det är anställningsstopp får man inte anställa timvikarier utan särskild behovsprövning och särskild förhandling om detta... Fattar ni eller? När verksamheterna är så slimmade att det räcker med att en person är sjuk, så måste ordinarie personal komma in utöver sin ordinare heltid och täcka... Eftersom arbetsgivaren sa upp alla arbetstidsavtal, så får man ersättningen 240% alltså kval övertid. Billigare sjukhusdirektörn?! Nej du, skit dig i näven!

Dt hade varit enklare på ett sätt att få sparken! Då hade man förstått att man sparade på't... Men nu... *suck*

I övrigt har vi varit på biltema och shoppat bromsskiva och bromsok till polarens bil och fixat ikväll. Det kukade lite igår, men nu är allt fixat... Tack du i Timmersdala som lånade ut bromsrörshoningsverktyg till oss! Guld värd är vad du är!
Bromsrör suger för övrigt hästballe! Det finns inget som kan strula så mycket som när en nippel sitter fast! Men nu ordnade det sig. Men det är en helt annan historia!

Nu ska jag spela lite Modern Warefare 2!

Ha det fint!
Kraaam Alfred

Inga kommentarer: