onsdag 17 februari 2010

Oj, oj, oj...

Herre djävlar vilken dag!!!

För att vara diplomatisk, de har en liten annan syn på vad som är körigt än vad jag har...

Jag kom till mitt nya jobb, och började med att träffa cheferna. Det visade sig tydligen att jag hade gipsat en av dom på jobbet, men det kommer inte jag ihåg... Hon var tydligen nöjd med gipset i alla fall, skönt det!
Sedan var det dax att hälsa på massor av nytt folk... Och massor av folk var det! Jag som är så dålig på namn... (en gång hälsade jag på en elev för 5:e gången som hade haft praktik på akuten i snart 2 veckor... Hon sa att jag nog inte behövde vara mera välkomnande nu! *skratt*) Efter att jag hade hälsat, fick vi semmeltårta eftersom det var semlans dag idag. Gött med lite kaffe tänkte jag och mumsade glatt i mig med välbehag.
Dax för rapport... Jag har nog en annan syn på det där med rapport oxå tror jag... Jösses! Det började med att vi fick ut papper på vad alla våra patienter hette och var dom låg, på lappen stod även när dom kom in, när de blev opererade, vilken skada, om de fick belasta, om de var överkänsliga/allergiska, m.m. dvs allt jag behöver veta för att kunna vårda... Men ändå (!!!) satt sköterskan och läste innantill för oss... "Den här patienten född det här datumet, kom in 1/2 för den här åkomman...." Osv... *suck* Det var första kraftprovet... Det andra jag märkte var att det var väldigt segregerad arbetsplats... Sköterskorna är närmare gud än oss andra där uppe, det suger så djälva fett så du anar inte! När jag då frågar min handledare om inte uskorna gör något medicinskt, så säger hon att de lägger om lite sår ibland. Uskorna tar inte ens ett blodtryck, inga venprover m.m. Jösses!
Det enda som jag gjort som är medicinskt idag är att konstatera att en av patienterna är rejält inkompenserad, dvs ruggigt svullet ben. Detta var för visso inte nytillkommet, men tydligen hade hon legat lite lågt i tryck, så hon kunde inte få de medicinerna hon skulle ha... Nu hade hon garanterat över 90 i tryck... Fullt acceptabelt för att spruta lite furix tycker jag... Hon kommer snart att läcka ur sitt ben, så svullen och full i vätska är hon. Jag hoppas verkligen de skriver en medicinkonsult på henne i morgon så det blir ordning på't.
Jo, just det ja, jag har sprungit med en smärtlindrande tablett oxå, det får väl klassas som medicinskt.
I övrigt har jag inte gjort ett skit...

Efter rapporten, hämtade vi in disk, då patienterna hade fått fika. Sedan satt vi och väntade på något att göra fram tills klockan var 16:30, då matvagnen kom. När vi hade plockat in maten, satt vi och väntade på att någon skulle ringa på rummet, jag bäddade en säng, och hjälpte 2 på toa, sedan väntade vi på att fikavagnen skulle gå vid 19. Efter det, så hjälpte vi några i säng, och sedan väntade vi på att natten skulle komma. Vi gjorde precis ingenting! Satt och kollade på tv.

Tror ni det var någon som pratade med mig? NEJ! bortsett en ssk som jag jobbade med för 2 år sedan på akuten... Hon är underbar och gjorde hela kvällen för mig! Hon pratade med mig! Jag försökte gång på gång att prata med uskorna, men det var inget gensvar. De svarade på en direkt fråga, men orkade inte ens ställa samma fråga tillbaka, eller fråga: "du då?". Då jag är en öppen person, och väldigt social känns det lite trist.

Jag hopppas på att det blir bättre i morgon (idag) dag... Kanske kommer lite nytt folk, och kanske kan jag fjäska in mig hos ssk, så jag får ta lite venprov i alla fall...

Nu minns jag varför jag sökte mig till akuten... Jag är verkligen inte lämpad för avdelningsjobb... I morgon om det blir samma som idag, ska jag prata mer med patienterna istället för att göra som den övriga personalen...

Ha det nu fint!

Kraaam Alfred

Ps. Jag tror alla är understimulerade på ortopeden ds.
Ps2: Jag saknar er på akuten, och arbetet! ds.

3 kommentarer:

Tant Röd sa...

Va?? Sprang du bara omkring med EN smärtstillande tablett?? Inte för att skryta, men själv bar jag runt på 2040 stycken vid ett och samma tillfälle idag! Du kanske skulle satsa på apoteksbranschen istället, då blir det lite mer medicin! Hi hi, fniss fniss… ;)

Hoppas du haft en bättre dag idag, Kram!

Anonym sa...

Fan Affe! Hoppas du kommer in i tempot snart och inte klättrar på väggarna... ;-)
Dina "kollergor", uskorna, kanske du är för duktig...?
Du är hjärtligt välkommen ner in gruvan för att hämta krafter!
Hörs! Keep up!
/Pieka

Fear of the Monkey sa...

Tack för allt stöd!

kraam