lördag 27 februari 2010

Bättre nu när man kommit in i arbetsgruppen lite mer...

Antingen är det att man börjar vänja sig vid tempot, att man börjar bli lat osv, eller så börjar man bara komma in i det lite mer.
Hade en otrevlig pat idag som jag satte lite på plats. Han tyckte att jag skulle gå och hämta en sak omgående som inte på något sätt var akut för honom att få, jag sa att jag var upptagen, men han blev otrevlig och tyckte att det skulle gå omgående, så jag svarade: "Ja, antingen går du då med din höft och hämtar den själv, den ligger i skåpet i andra ändan av korridoren, eller så väntar du tills jag blir ledig!" Han valde att vänta, och när jag väl hade markerat att jag inte tolererade att någon behandlar mig som en slav, så satte jag mig till och med ned hos honom för att lösa korsord! Trevligt!
Ibland är det bara så att man måste markera för vissa personer att man inte tar skit, sedan är det bra med det. Detta var ett sådant fall... (skönt!!!)

Hur går det annars då? Jo, det verkar som om jag klättrar på kompetensstegen fort. Jag har redan flera gånger fått höra att jag är duktig, vilket ger mig den bekräftelsen jag behöver antar jag, bekräftelsehora som man är... *ler* Men jag förstår osäkerheten hos personalen där uppe, då de inte har samma tänk som en annan har efter några år på akuten. Man kan nästan applicera ATSS på vad som helst, även om detta konsept är byggt för just traumaomhändertagande. Det går egentligen ut på att man går från A-E där A står för Airway. Har du inte någon fri luftväg kan man inte andas, som är B - Breathing. osv.
Hade en dålig pat i torsdags när jag jobbade, och en dålig idag. I torsdags fick jag göra mer, då jag var på den sidan där hon låg som var dålig. Idag x-traknäckte jag bara lite... De fick ingen ordning på EKG-apparaten... Jag ska föreslå detta på nästa apt, att någon kommer upp och får förevisa ekg-apparaten, eller rättare sagt, jag kanske ska hämta den själv när jag jobbar och låta personalen "leka" lite med den. När det väl blir akut så vill man inte stå där och tveka på en så enkel grej som EKG-apparaten.

Jag har jobbat med bra folk idag, det kändes skönt! Jag har en kollega som man kommer överens med lite mer än andra, det brukar ju bli så när man kommer in ny i en grupp. Hon är jättetrevlig, och naturligtvis kräfta som jag! (Kräfta rules!!!) Vi kom in på lite djupare ämnen idag när vi hade gjort klart arbetet för kvällen och satt och väntade på att natten skulle få rapport. Det var kul att de fick se att jag hade en seriös sida oxå.
Jag har tyvärr tagit på mig rollen som clown lite där uppe, men jag tror att det har med min egen osäkerhet att göra. Inte på jobbet, alltså arbetsmässigt, för det är inget svårt, utan för att komma in i gruppen. Jag var sådan när jag var liten oxå, klassens clown. Undrar varför?
Det kanske är att man är så osäker i den nya gruppen att man tar på sig en mask, för att dölja vem man egentligen är? Det kan vara för att gruppen behöver en clown, så att det får lite roligt på jobbet oxå... Det kanske är något helt annat som jag är för trött för att reda ut nu... Jag känner redan att det är lite osammanhängande det här.

Jag var och varmkörde hojen idag igen! Nu längtar jag till våren kan jag säga! Bara det blir något sånär snöfritt på de mindre gatorna, ska jag ut och köra!

Nej, nu ska jag svara på ett mail från min brevvän i England.

Kraaam Alfred

Inga kommentarer: