tisdag 2 mars 2010

Utdrag ur.

Profeten av Kahlil Gibran:

"Almustafa, den utvalde och den älskade, och en gryning för sin egen dag, hade väntat tolv år i staden Orfalese på sitt skepp som skulle komma åter och föra honom hem till den ö där han var född.
Och i det tolfte året, på den sjunde dagen i Ielool, skördemåndaden, gick han upp på verget utanför stadsmuren och skådade ut över havet; och han såg sitt skepp komma med dimman. Då öppnades hans hjärtas portar och hans glädje för långt ut över havet. Och han slöt ögonen och bad i de tysta djupen av sin själ.

Men när han steg ned från berget kom en sorg över honom, och han tänkte i sitt hjärta: Hur skall jag kunna resa med frid i hjärta och utan sorg? Nej, utan ett sår i själen skall jag inte lämna denna stad. Långa och fyllda av smärta har de dagar varit som jag levt inom dess murar, och långa var ensamhetens nätter; och vem kan skiljas från sin smärta och sin ensamhet utan saknad? Alltför många skärvor av min själ har jag strött ut på dessa gator, och alltför många barn av min längtan vandrar nakna blad dessa berg, och jag kan inte lämna dem utan att kännna tyngd eller saknad. Det är inte en klädnad jag lägger av denna dag, utan en hud jag sliter loss med min egna händer. E heller är det en tanke jag lämnar bakom mig, utan ett hjärta ömt av hunger och av törst."

Lite så kände jag det när jag tvingades sluta på akuten. Jag har tidigare skrivet att det finns en mening med allt som sker, och trot eller ej när morsan sa till mig att börja läsa den här boken. Detta är det allra första av första kapitlet, och det blir bättre.

Jag känner mig lite mera andlig när jag läser sånt här som stimulerar både tanke och själ. Det är skönt.

I övrigt har jag jobbat, var nere på OTA och kommer att få gå bredvid där nere på onsdag, dvs i morgon! Underbart! Jag ser fram emot det!

På arbetet blir det bättre och bättre. Jag har så smått börjat släppa akuten, jag känner mig mer trygg i min yrkesroll där uppe nu och har kommit in bra i arbetsgruppen. Jag tar mig tid att sitta ner och prata med patienterna om jag inte har något att göra, och det är uppskattat av dom!

Jag ringde Mekonomen idag och frågade vad de skulle ha för styrleder yttre vänster och höger... Shit, vad dyrt det var!!! Jag ska kolla runt lite på skroten och se om jag kan hitta något.

Nej, nu ska jag maila Leanne...

Kraaam Alfred

Inga kommentarer: