torsdag 19 november 2009

Ultraljud och smärtan i buken förklarad!!!

Jippie! Så hysteriskt glad man kan bli över att någon tar på en lite! Jag var nämligen på ultraljud i morse... Eller ja, nu är det ju igår morse...

Jag hade ju ont i ena taskebôlen natten mellan torsdag och fredag, skulle in på ett akut ultraljud i fredags... Tydligen upplevde dock inte röntgen-läkaren att nedsatt cirkulation eller malignitet var något akut, trots att man absolut inte ska vänta mer än 6 h med operation om det nu skulle vara en testistorsion. Så jag fick ultraljudet igår...

Lite halvnervös för vem som skulle assistera läkaren var man ju, eftersom man har ganska nära samarbete med dom i och med det jobbet jag har... Som tur var alla mycket proffessionella! Läkaren klarade sig själv. Började kolla på testiklarna och de såg bra ut. Men när hon frågade hur länge jag hade haft ont sa jag att jag har haft ont i många år! Då trodde de att det var någon form av bråck. Så de började leta uppe i ljumsken. Hon kollade vidare, och frågade sedan om jag skulle ha något emot att hon frågade en kollega? Nej, självklart inte!
Han gick snabbt över testiklarna, såg inget speciellt. Men när han kom upp emot magen, så såg han det! Han bad mig hosta några gånger... Sedan kollade och jämförde han med andra sidan. Han frågade sedan om jag hade bråttom, vilket jag naturligtvis inte hade. "Hmm, intressant..." sa han...
Jag tror att du har ett bråck! Ett spigelibråck! Har du bråttom? Nej, sa jag...
Han dubbelkollade genom att jämföra med andra sidan, då blev han bara ännu mer säker...

"Jag har bara sett det här några få gånger i mitt yrkesverksamma liv!"
Det är tydligen sällsynt!

Men vilken lättnad! Jag har haft ont i magen i många herrans år nu! Sedan 00-01 i alla fall... Jag har gjort en coloscopi, som inte visade något, förutom kanske en förhöjd mängd eosinofila ganulocyter. Jag har gjort allergitest men ingen födoämnesallergi... Men vilken lättnad att äntligen få reda på varför jag har ont i magen! Jag strålar som en sol, och gick med ett stort leende ut från ultraljudet! Tydligen är det väldigt svårdiagnosticerat det där spigeli bråcket. Fantastiskt att han var där just idag! Det finns en mening med allt!

Vi får väl se vad man ska göra med det... Man talar väl lite om operation, men... Blir det inte värre än vad det är nu, så vete fan... Men det beror väl på hur mycket risk det finns för biverkningar och postoperativa komplikationer oxå...

Det roliga är att jag har en arbetskamrat som kan heala, men inte håller på med det... Jag bad henne kolla på min mage 2003 och frågade om hon fick någon bild... Hon sa att hon såg att det lixom såg ut som att det blev en grop eller ett hål i magen! Då tolkade jag det som divertikulit, men nu faller ju allt på plats!!! Fantastiskt!!!!

Jag är ändå övertygad om att taskebôlen är något helt annat, så nästa gång jag får lika ont igen kommer jag söka akut...

Efter UL:et idag var jag uppe en sväng på facket och diskuterade lite...
Sedan hem och A kom förbi och hon fick lite film av mig. Vi hann med en lunch på Gyllene Måsen oxå! Efter detta var det filmdax... Johan Falk - operation näktergal... *suck* vilken skitfilm jämfört med dom andra! Dom andra är grymt bra, men denna var en stor besvikelse...

När hon åkt, blev det bingen i ett par timmar innan jag drog och käkade pizza med J. Sedan skulle jag hämta med en granne till jobbet, men hon hann nog gå i tron om att jag hade glömt henne... Vi kanske skulle ha bytt nummer i alla fall!

Nej, nu är det dax att försöka få något att käka!

Kraaaam Alfred

Inga kommentarer: