tisdag 26 maj 2009

En bra dag!

Vaknade i Viskadalen efter några timmars sömn! Det var inte fel!

Drog sedan bågen hela vägen i solsken till Skövde. Tvättade av hojjen när jag väl kommit dit.

Sedan in på Verksamhetsråd. Jösses, det ser mörkt ut för Akuten och Skas.

Det är ett stort ansvar man tar på sig när man är facklig...
Ekonomiskt är det kris! Det är kanske inte så konstigt när våra jobb finansieras av skattepengar, och nu när det är en gigantisk lågkonjunktur, så påverkar det naturligtvis skatteintäkterna... Alltså, vi får mindre pengar... Och det politikerna säger är: det kostar för mycket att bedriva vård. De vill att vi ska springa fortare och fortare! Visst finns det ställen som man kan effektivisera. Men hela systemet är så trögt! Det kommer att ta år att förändra sjukhuset som vi vill ha det... Det är frustrerande att de som ger oss vårat uppdrag, ser ganska kortsiktigt. De ser inte vinsten i att kanske kunna "rädda" oss ekonomiskt, så vi har råd med utvecklingsarbete och alla processer som är så populärt! Vi behöver ha mer läkare på akuten! Vi behöver ha vettig luft att andas, då vår ventilation är sedan 1973. Vi behöver ha större lokaler! Vi tar emot 4,5 gånger så mycket patienter nu som akuten är byggd för! Det kan ni ta med i tankarna kära uppdragsgivare, vi som jobbar på golvet har räddat era arschlen många gånger!!!

Det är oerhört frustrerande att bara få emot sig att det inte finns pengar hela tiden. Att man måste minska in på tjänster hit och dit, att budgeten inte går ihop! Vi vet vad som behövs göra... Och utvecklingsplanen för akutmottagningar, som ni beställare lagt upp, med tillsyn var 30:e min, lättare mat, kortare väntetider, m.m. Hur har ni tänkt?! Ni tillsätter varken mer pengar eller mer personal, har ni får previlegiet att komma till Akuten KSS, ska jag gladeligen visa er hur vårat arbete är uppbyggt! Jag lovar att ni ska få en ordentlig rundtur, helst skulle jag vilja att ni gick med mig några veckor, så ni får se alla sidor av akuten. Ibland, dvs. innan kl 10, har vi inte så mycket patienter. Det stämmer fint, men eftersom man kunde spara lite pengar på att vi städar hela akuten, fyller på grejjer inför dagens arbete, går igenom sterilgods, plockar tvätt, plockar förråd, beställer kryckor, sköljer igenom alla duschar, städar och kontrollerar akutrummen, funktionskontrollerar alla viktiga apparater, spritar av varenda brits, startar om alla datorer, innan vi (vi hinner oftast) förhoppningsvis får en fika på morgonen, men det vet vi aldrig!

Det mest frustrerande är väl att det är aldrig politikerna som "åker dit" om det skulle gå åt helvette... Utan detta ansvar ligger på den stackars undersköterska eller sjuksköterska som har hand om patienten... Men, men, det är bara att gilla läget och se framåt!
Det blir bättre någon gång!

När pessimisten säger: "Nu kan det fan inte värre!" Är man då en sann optimist som svara: "Jodå, det kan det visst!!!"

Jag är i grund och botten en sann optimist! Jag tror att allt löser sig tillslut! Det gör det alltid på något sätt.

Jag är inte för privatisering av vården, då alla människor har lika värde! Alla ska ha rätt till samma vård, punkt slut.... För alla er som är jättepositiva till detta... Hur blir det den dagen då pengarna tar slut för en privat klinik? Eller den dagen det tillstöter komplikationer i den privata vården, som de inte kan hantera. Hur gör de då? Skickar en patient i sin privata ambulans till ett offentligt sjukhus och låter de ta hand om det? Hur ska man hantera det?
Många frågor svåra svar... Jag bara spånar nu, jag har inga som helst belägg för att det kan komma att bli så. Men efter att ha arbetat på en akutmottagning i drygt 7 år, kan jag lova att jag vet att när man arbetar med människor, så går inte allt på rutin.

Nej, nog tjôtat om allt det här... I morgon ska jag jobba kväll. Blir bra! Jag ska in redan klockan 14, då det förhoppningsvis är möte...

Nu ska jag gå och göra mig i ordning för bingen. Ha det fint tills nästa gång. (ska försöka att inte var så bitter då) Vad har jag och klaga för egentligen? Jag har ett fast jobb idag! En egen lägenhet, 2 skitbilar, en fin motorcyckel. Jag har det egentligen rätt bra!

Kraaam Alfred

Inga kommentarer: