onsdag 27 maj 2009

Jodå, nu har man precis kommit hem!

Jag började klockan 14 idag med APT (Arbetsplatsträff) Jag fick vara med i 15 min innan jag blev indragen att sitta med anhöriga. Det var ett hjärtstillestånd på väg in... Allt som allt tog det 5 h med 2 visningar av den avlidna. Det gick bra, och jag hade fint stöd av en präst från sjukhuskyrkan.
Det är mycket värre att sitta med anhörig än att ta emot nästan vilken patient som helst! När man håller på att jobba med någon svårt sjuk, så är man fokuserad på vad man ska göra. Och även då det inte går bra och en patient avlider, lär man sig ganska snabbt att hantera detta.
När man sitter med anhöriga däremot, då blir sorgen och lidandet för de anhöriga så pass till vida påtagligt att man inte kan hålla det ifrån sig. Oftast går det bra att hålla sig för gråt, men idag var det riktigt svårt! Jag höll på att börja gråta 3 gånger! Först när vi hade första visningen, sedan när vi hade andra visningen 2 gånger, när barnbarnen var så ledsna. Då är det lite tufft.

Generellt sett gick allt jättebra ändå! Vi hade en jättebra läkare! Sjukhuskyrkans medhjälpare är helt fantastiska! När man får adjökramen av anhöriga, när man känner hur tacksamma de verkligen är, då känner man att man gjort något! Det är en skön känsla. Även om det är lite tungt för tillfället.

Det är vid sådana tillfällen man verkligen får lära sig se skillnad på vad som är mina problem och vad som är andras. Det är det som är svårt. När man tar hand om en svårt sjuk patient som avlider, då känner man inte patienten som oftast. Man vet inte hur den är som person. Men när man sitter med anhöriga pratar de ofta om hur han/hon var som person, vad de har gjort, hur allt hände, m.m. och då får du helt plöstligt ett personligt band till patienten/den avlidna.

Vi hade även bra personal och relativt lugnt på medicinsidan när jag kom tillbaka, så jag kunde sätta mig i lugn och ro och fylla i alla papper, dokumentera och sedan hann jag käka lite. Innan jag fick jobba igen. Det är skönt att man inte blir inkastad i arbetet direkt. Man behöver lite "själv-tid" efter... Lugna sig lite, kanske kolla lite på tv, och försöka få livet så normalt som möjligt.

Nu när jag kom hem, så hade H lagt upp sina nya låtar på sin myspacesida. Fan, jag blev helt överlycklig! Han är helt klart en av de bästa DJ:s som finns! Hans nya låtar är helt fantastiska!!!! Jag blev jätteglad! Tack, du hjälpte mig en svår dag! (hörs i morgon)

Nu ska jag strax gå och lägga mig. I morgon ska jag köpa nya strängar till guran så den är fräsh till på fredag, jag ska repa lite mer på lite solon, jag ska även börja packa lite förstärkare, pa-system, mickar med mera så vi har det klart till fredag. Det blir skönt!

Hmm, om det är bra väder i morgon kanske man skulle ta sig en picknic till Brunnsboäng? Bra idé!

Nu blir det bingen!

Kraaam Alfred

3 kommentarer:

Ida sa...

Keep up the good work!
Kram - Ida

Anonym sa...

Du vet väl om att du är en bra usk?!

Fear of the Monkey sa...

tack för detta!