söndag 10 maj 2009

Sjuk...

igår när jag kom till jobbet fick jag min förklaring på varför jag känt mig seg några dagar. Jag tog en temp och den visade 38,4 grader. Det var inte bra. Karensen på en natt blir ju typ 1000 spänn! Jag försökte härda ut så mycket som möjligt, satt några timmar med anhöriga till en medvetslös patient. Följde med dom till MAVA och sedan fick jag till patient i händerna så fort jag kom ner. När jag satt och dokumenterade detta, så kände jag ett lätt illamående och huvudvärk som började sprida sig i kroppen. Sen började det röra i magen. Därefter kände jag mig helt skakig.
Jag diskuterade lite med ansvarig ssk, sedan bestämde jag mig för att gå hem.

Förra gången jag var sjuk var precis före min semester. Då gick jag och jobbade med högersidig lunginflammation i 3 veckor. Nu tänkte jag att det inte skulle bli samma sak. Bättre att ta den karensen än om det skulle bli sämre idag, så skulle jag fortfarande få en hel natts karens. Vet ni att 1989 hade vi 100% ersättning från första dagen och ingen som helst karens?!
En stämma hade man då för att komma till rätta med "problemet" som vissa kallade det, med att folk fuskar.
Det var bara 96.8% som skötte sig. Vad skulle vi nu göra med resterande procent som fuskade?! Enligt min åsikt, låt dom få fuska då. Om det är så att samhället hade råd. Tänkt om man kunde vara hemma sjukskriva sig pga att man verkligen är sjuk eller på väg att bli, och få full betalning! Som det är nu, när man är singel, bor ensam, är det inte för fett med ekonomin. Jag tror att jag har varit på jobbet fast jag borde varit hemma kanske 5 gånger under det senaste året! (då menar jag början på de sjukdomar som jag gått till jobbet med) Men på grund av att det går typ 1000 spänn i karens, har man fan inte råd att vara sjuk.
Om man nu skulle tagit bort karensdagen och fått 100 % ersättning från första dagen. Då skulle man ha råd! Om det nu skulle vara någon som fuskade. Ett exempel som kom upp på stämman vad: "men kolla på Kalle då, han är fan sjukskriven varje måndag och är hemma och sätter på käring! Sen kommer han glad som fan till jobbet på tisdag!"
Men låt då Kalle få ha sex med sin fru. Resten av veckan kanske han jobbar desto bättre!
Ja, jösses... Men skit samma. Det blev som vanligt ett sidospår i min blogg.

Jag var ute och käkade med Tanja och T i går. Det var riktigt trevligt! Vi hade det verkligen helt underbart trevligt. Jag fattar inte hur fort febern kom bara, för när vi satt och käka (kl19-21) kände jag ingenting! Men det är klart, då hade man ju kvinnlig fägring! *ler*

Nej, nu ska jag försöka få på mig lite kläder. Kanske ska försöka få mig lite luft. dvs sätta mig på balkongen och läsa lite eller nåt. Vi får se hur kallt det är först i och för sig.

Kraaaam Alfred

Inga kommentarer: